Otsikko
Taas kerran Halusin tiedustella onko kirjailija Vilho Raudan kuinka paljon hänen Juhani Paksujalka kirjasarjan tapahtumat oikeasti totta ja millainen…

Kysytty

Hei taas kerran

Halusin tiedustella onko kirjailija Vilho Raudan kuinka paljon hänen Juhani Paksujalka kirjasarjan tapahtumat oikeasti totta ja millainen kirjailija Vilho Rauta oikeasti oli? Näihin tiedusteluihin olisi mukava saada vastaus iso kiitos valmiiksi teille samalla toivon hyvää alkavaa kesää

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Viljo Raudan trilogia Kultainen leijona, Vaasain sormus ja Herttuan miekkamiehet vaikuttaa sangen tyypilliseltä historialliselta seikkailuromaanilta, joka todellisten historiallisten tapahtumien kehykseen sijoittaa fiktiivisiä henkilöitä ja näiden edesottamuksia enimmäkseen historian sallimissa rajoissa.

Arvostelevassa kirjaluettelossa vuonna 1943 trilogian Eero Salola kommentoi trilogian avausosaa seuraavasti: "Tapaukset liittyvät Kustaa Vaasan poikien aikoihin. Taustana ovat tutut historialliset tapaukset, joiden puitteissa tekijä pakinanomaisesti piirtelee henkilökuviansa. Tälläkin kertaa Raudan onnistuu vetää sattuvia ja mieleenpainuvia yksityispiirteitä. Mutta viimeistelyn puute nyt kuten usein ennenkin jättää loppuvaikutelman hajanaiseksi. – Painavana ansiona on historian tapausten eläväksitekemisen taito." Kirjastolehdessä 1/1953 suomalaisia seikkailukertomuksia esitellyt Kirsti Välke puolestaan luonnehti Raudan historiallisia romaaneja näin: "Hänen kirjoissaan on asiatiedoista huolimatta jotakin 'anekdoottimaista', jotakin Armas J. Pullan Ryhmyyn ja Romppaiseen viittaavaa. Kovin kiihkeän sodan henkeä hänen kirjansa uhkuvat ja ovat paikoin suorastaan raakoja, mutta häntä lukee mielellään kirjojen huumorin ja tyylin luistavuuden takia."

Viljo Rauta oli salanimi, jolla Pietarissa syntynyt toimittaja Viljo Niukkanen (1902–1944/1945) julkaisi pääasiassa nuorille suunnattuja seikkailuromaaneja. Näiden lisäksi Niukkanen julkaisi kaksi kevyttä viihderomaania nimellä Asko Sorro. Lehtimiesurallaan Niukkanen työskenteli mm. Lukemista kaikille -aikakauslehden päätoimittajana. Varsinaisia henkilötietoja hänestä on saatavilla varsin niukasti.