Taannoin, joskus 80-luvulla tuli sellainen tv-sarja kuin Merilinja. Muistaakseni sen englanninkielinen nimi oli Onedin. Mikä on sen kappaleen nimi ja kuka sen…

Kysytty

Taannoin, joskus 80-luvulla tuli sellainen tv-sarja kuin Merilinja. Muistaakseni sen englanninkielinen nimi oli Onedin. Mikä on sen kappaleen nimi ja kuka sen on säveltänyt? Minulle on jäänyt sellainen mielikuva, että säveltäjä on venäläinen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymäsi BBC:n tuottaman tv-sarjan "Onedin line" tunnussävel on osa "Adagio" (tarkemmin Spartacuksen ja Frygian adagio) venäläisen Aram Hatsaturjanin baletista "Spartacus". Populaareissa yhteyksissä se saattaa esiintyä myös nimellä "Love theme from Spartacus".

11 ääntä

Kommentit

Aram Hatshaturjan ei ollut mielestäni venäläinen, vaan armenialainen. Hän syntyi Georgian Tbilisissä armenialaiseen perheeseen. Toki Armenia ja Georgia kuuluivat molemmat Venäjän keisarikuntaan, mutta niin kuului Suomen suuriruhtinaanmaakin. Emme silti kutsuisi esimerkiksi J.L. Runebergia tai Aleksis Kiveä "venäläisiksi kirjailijoiksi".

Katsoin sarjan v. 2003 ja se oli yksi parhaista sarjoista. Tunnusmusiikki on mahtava ja kuultuani sen juuri radiosta, tuli nostalginen fiilis ja tarve hakea tietoa sarjasta. Yle: Sarja uusintana plz! Kiitos armenialaiskorjauksesta. Sarjasta ja musiikista: unique!

Toi Aram, onko sen nimi toisinaan kirjotettu toisellakin tavalla? Pidin lapsena purjelaivoista kovasti, ja vaikka sarja oli ikäiselleni tappavan tylsä muutoin - en tajunnut siitä vielä mitään - piti joka jakso katsoa, koska siellä saattoi näkyä purjelaivoja... Sarja joo uusiksi, edes yksi kausi, vaikkapa edes Areenalle...!