Otsikko
Syntyykö hyppyhäntäisten ulostetta niiden syötyä sienirihmastoa ja leviä? Ne ovat tärkeitä maan pinnalla olevia hyönteisiä.

Kysytty

Syntyykö hyppyhäntäisten ulostetta niiden syötyä sienirihmastoa ja leviä? Ne ovat tärkeitä maan pinnalla olevia hyönteisiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tarkkaan ottaen hyppyhäntäiset luetaan kuuluviksi niveljalkaisten lahkoon ja niihin kuusijalkaisiin, jotka eivät kuulu hyönteisiin. Näillä pienillä otuksilla on ekosysteemissä tärkeä rooli. Ne toimivat hajottajina käyttäen ravintonaan kaikenlaista hajoavaa orgaanista ainesta, sienirihmastoa, mikroskooppisia leviä, kasvien siitepölyä ja itiöitä sekä bakteereja. Näin ne kierrättävät ravinteita maaperässä parantaen maan viljavuutta. Monet maaperälle tärkeät mikrobit käyttävät ravintonaan hyppyhäntäisten ulosteita. Toisaalta hyppyhäntäiset ovat ravintoa esimerkiksi kovakuoriaisille, muurahaisille, linnuille ja jopa nisäkkäille.

YLE: Harva tuntee hyppyhäntäisiä  https://yle.fi/uutiset/3-11957067

https://fi.wikipedia.org/wiki/Hyppyh%C3%A4nt%C3%A4iset