Otsikko
Suvussa kolme polvea taaksepäin löytyy kaunis mutta harvinainen naisen nimi Elita (13 kpltta 1900 - 2007). Mistä se on peräisin ja milloin Elita viettää…

Kysytty

Suvussa kolme polvea taaksepäin löytyy kaunis mutta harvinainen naisen nimi Elita (13 kpltta 1900 - 2007). Mistä se on peräisin ja milloin Elita viettää nimipäiväänsä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etunimi Elita on käytössä mm. latinalaisessa Amerikassa. Siellä se on alunperin mahdollisesti yhdistelmä latinan sanasta electa ja ranskan sanasta elite, jolloin nimi tarkoittaa valittua.

Nimi voi toisaalta hyvinkin olla - varsinkin Suomessa - myös yksi lukuisista Elisabeth-nimen muunnelmista. Raamatussa esiintyvä nimi Elisabeth monine muunnelmineen (Liisa, Elisa, Beth jne.) on suosituimpia naisten nimiä maailmassa. Alkuaan Elisabeth -nimi tulee hepreasta ja tarkoittaa "Jumala on valani", "Jumalaa kunnioittava" tai "Jumala on täydellisyys".

Elitalla ei ole Suomen nimipäiväkalentereissa nimipäivää. Jos Elita katsotaan Elisabeth-nimen johdannaiseksi, voidaan nimipäivää viettää Elisabethin ja sen sukulaisnimien kuten Liisan ja Elisan nimipäivänä 19.11. Hieman Elitaa muistuttavan nimen Elida nimipäivä on ruotsalaisen almanakan
mukaan 16.11. Elida -nimen alkuperää ei tarkasti tunneta. Islannissa samantyylinen sana tarkoittaa nopeaa purjehtijaa.