Otsikko
Suomessa on käsittääkseni edelleen vuomassa Ruotsin vallan aikainen rakennuskaari (1734/2, 7. luku), jossa velvoitetaan sakon uhalla kasvattamaan humalaa…

Kysytty

Suomessa on käsittääkseni edelleen vuomassa Ruotsin vallan aikainen rakennuskaari (1734/2, 7. luku), jossa velvoitetaan sakon uhalla kasvattamaan humalaa tietty määrä per talo. Tätä lakia ei ole kokonaisuudessaan koskaan kumottu, ja sen nojalla on annettu säädöksiä vielä 1990-luvulla. Olisiko tämän lain perusteella edelleen mahdollista määrätä rangaistuksia? Eli voinko käräyttää humalaa kasvattamattoman naapurin?

Vastaus

Vastattu

Kuten jo kysymyksessäsi toteat, 1734 vuoden lain rakennuskaari on vielä joltain osin voimassa. Löydät Rakennuskaaren ajantasaisen säädöksen Finlex-palvelusta: https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1734/17340002000

Humaliston istutusta ja kunnossapitoa koskeva 7 luku on muodollisesti voimassa, mutta käytännössä sitä ei sovelleta. Esim. Suomen Laki III -lakikirjaan rakennuskaaren 7 luvun pykälät on merkitty hakasuluilla, millä osoitetaan, että lainkohdat eivät ole oikeudellisesti relevantteja.

Tilannetta, jossa muodollisin perustein voimassa olevaa oikeusnormia ei sovelleta tai panna täytäntöön, vaikka sen tunnusmerkistö täyttyisikin, kutsutaan nimellä desuetudo (Tieteen termipankki https://tieteentermipankki.fi/wiki/Oikeustiede:desuetudo).

Rakennuskaari kuuluu ympäristöministeriön hallinnonalaan. Jos haluat enemmän tietoa esim. siitä, miksi nämä rakennuskaaren säännökset ovat vielä voimassa, suosittelen että olet yhteydessä suoraan ympäristöministeriöön.