Otsikko
Suomen vanhoilla rautatieasemilla kasvaa Sembramäntyjä. Onkohan totta tarina, että Venäjän tsaari määräsi rautatieasemille kasvatettaviksi Sembramäntyjä…

Kysytty

Hei! Suomen vanhoilla rautatieasemilla kasvaa Sembramäntyjä. Onkohan totta tarina, että Venäjän tsaari määräsi rautatieasemille kasvatettaviksi Sembramäntyjä nälänhädän uhkaa vastaan, sillä sembramäntyjen siemenet ovat ravitsevaa ruokaa..Tällaista olen kuullut väitettävän. Mitenkähän on?

Vastaus

Vastattu

Risto Sarvaksen Havupuut (WSOY, 1964) vahvistaa sen, että sembramäntyjä on meillä kasvatettu hallintoviranomaisten määräyksestä ja nimenomaan niiden ravinteikkaiden siementen vuoksi: "Niin suureksi arvostettiin vielä 1800-luvun lopulla Venäjän valtakunnassa ja Suomessakin sembran siementen ravintotaloudellinen merkitys, että valtiovalta ryhtyi toimenpiteisiin sembran levittämiseksi maahamme, ei niinkään paljon metsätaloudellisessa merkityksessä kuin turvaksi nälkävuosien varalle."