Suomalaisen keskipalkka, kulutus vuodessa,( vuokra, ruoka , vaatetus) vuosilta 1985-2015, keskimääräisesti. Onko mitään kirjaa tai lehteä?

Kysytty

Suomalaisen keskipalkka, kulutus vuodessa,( vuokra, ruoka , vaatetus) vuosilta 1985-2015, keskimääräisesti. Onko mitään kirjaa tai lehteä?

Vastaus

Vastattu

Suomen tilastollisessa vuosikirjassa 2018 on tietoa keskimääräisisä kulutusmenoista taulussa 21.21 Kotitalouksien keskimääräiset kulutusmenot kulutusyksikköä kohti 19852016:

Tilastokeskuksen Kotitalouksien kulutus -tilaston tietokantatauluista voi poimia lisää erilaisia tietoja kulutuksesta vuosina 1985–2016: http://pxnet2.stat.fi/PXWeb/pxweb/fi/StatFin/StatFin__tul__ktutk/?tablelist=true. Esimerkiksi taulusta 001 -- Kotitalouksien kulutusmenot kotitaloustyypin mukaan 1985-2016 kulutusmenojen lisäksi saa poimittua taustatiedoksi myös kotitalouden käytettävissä olevat tulot.

Palkansaajien keskiansioita vuosilta 20002018 voi poimia Ansiotasoindeksi-tilaston tietokantataulusta 122k -- Palkansaajien kuukausiansiot työnantajasektoreittain ja sukupuolittain, 2000-2018* . Ansiotason kehitystä pidemmällä aikavälillä saa indeksimuodossa tietokantataulusta 122j -- Ansiotasoindeksi 1964=100, 1964-2018*

Tilastokeskuksen Tieto&trendit-sivuston juttusarjassa Kotitaloustilastointia 50 vuotta on useita artikkeleita, joissa käsitellään suomalaisten kulutusta ja varallisuutta pitkällä aikavälillä: