Otsikko
Sukunimistä, mistä nämä suvut ovat alkujaan ja ovatko karkalaisia, savolaisia ym. onko joku tukinut näitä sukuja? 1.Jauhiainen 2. Muje 3. Kokkonen 4…

Kysytty

Hei! Sukunimistä, mistä nämä suvut ovat alkujaan ja ovatko karkalaisia, savolaisia ym. onko joku tukinut näitä sukuja?

1.Jauhiainen
2. Muje
3. Kokkonen
4.wetterstrandt
5.Pyykönen
6.TOLVANEN
7.Lehikoinen

ps. onko näiden jonkun suvun taustalla esim alkujaan muu sukunimi joka on vaihdettu sitten tuohon nykyiseen asuunsa? Kiitos vastauksestanne hyvää kesän jatkoa!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1.Jauhiainen
1500-luvulla Etelä-Karjalassa oli useita Jauho-Jauhoinen-Jauhia-Jauhiainen -nimisiä. Nimi on kulkeutunut Kannakselta myös Savoon ja Pohjois-Karjalaan.
2. Muje
Nimi on lähinnä pohjoiskarjalainen ja se tunnetaan ainakin 1700-luvulta. Nimi liittyy ehkä muikku-sanaan.
3. Kokkonen
Kokko –muodossa nimi on esiintynyt koko maassa jo 1500-luvulla. Kokko on kehittynyt ”kotkaa” merkitsevästä linnunnimestä. Kokkonen muodossa nimi on esiintynyt sekä Kannaksella että Savossa.
4.Wetterstrandt
Valitettavasti en pysty tästä nimestä antamaan tietoa.
5.Pyykönen
Pyykkö-Pyykkönen on tunnettu Kannaksella 1500-luvun puolivälistä, nimeä on esiintynyt myös Kainuussa, Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Pohjanmaalla, Oulun seudulla. Nimi saattaa olla saanut alkunsa linnunnimestä ”pyy”.
6.TOLVANEN
1600-luvulta asti nimi on tunnettu Laatokan luoteispuolen pitäjissä, Pohjois-Karjalassa, Kainuussa ja Oulun seudulla.
7.Lehikoinen
Karjalainen nimi 1500-luvulta. Nimi on ehkä lehti-sanan johdos.

Nämä yllä olevat tiedot on kirjasta ”Uusi suomalainen nimikirja”.

Sinun kannattaa tutustua Suomen Sukutukimusseuran sivuihin osoitteessa:
http://www.genealogia.fi/