Otsikko
Sukunimen Tavast historia

Kysytty

Sukunimen Tavast historia

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimet Tavas, Tavast, Tawast, Tavaste, Tavasti ja Tavastila perustuvat kaikki hämäläistä merkitsevään lisänimeen Tavast.

Suomessa oli jo keskiajalla tunnettu Tavast-suku, jonka kantaisä Nikolaus Tavast asui Hämeenlinnassa vuoden 1340 paikkeilla. Tähän sukuun kuului myös 1400-luvulla elänyt Turun piispa Maunu Tavast. Suku elää yhä. Monet muutkin hämäläislähtöiset suomalaiset ovat aloittaneet omat Tavast-sukunsa, joiden edustajien mukana nimi eri muodoissaan on levinnyt ympäri Suomen.

Lähde:
Pirjo Mikkonen & Sirkka Paikkala, Sukunimet

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Miten Reko Juhonpoika Tavast liittyy piispa Maunu Tavastiin?