Sisälle tuli ampiaiskuningatar. Katosi jonnekin. Koska perheessä on viiden kuukauden ikäinen vauva, alkoi huolestutta kuningattaren vaarallisuus. Pistääkö…

Kysytty

Sisälle tuli ampiaiskuningatar. Katosi jonnekin. Koska perheessä on viiden kuukauden ikäinen vauva, alkoi huolestutta kuningattaren vaarallisuus. Pistääkö ampiaiskuningatar ihmistä ? Pistin sillä varmaan on ja ei liene koristeena.

Vastaus

Vastattu

Ampiaiskuningatar etsii paikkaa, jonne se voi perustaa pesän. Jos pesää ei sisätiloissa näy, kuningatar on joko löytänyt tiensä ulos tai mahdollisesti kuollut. Jos pesä olisi sisällä, siihen liittyvä aktiivinen lentäminen paljastaisi sen sijainnin nopeasti. Ampiaiskuningattaren tehtävänä on tuottaa uusia ampiaisia, eikä sillä ole motivaatiota käydä pistämässä ihmistä - kuten ei ampiaisilla muutenkaan. Häirittynä ja ahdisteltuna mikä tahansa ampiainen puolustautuu, mutta vaaraa vauvalle tuskin on. Huolestuisin vain, jos sisätiloissa lentäisi jatkuvasti suuri määrä ampiaisia. Se viittaisi pesän sijaintiin jossain turhan lähellä.

Heikki Poroila