Silakkamarkkinoita alettiin järjestää vuonna 1743. Vuonna 1820 niiden paikaksi vakiintui Eteläsatama. Missä ne pidettiin ennen sitä?

Kysytty

Silakkamarkkinoita alettiin järjestää vuonna 1743. Vuonna 1820 niiden paikaksi vakiintui Eteläsatama. Missä ne pidettiin ennen sitä?

Vastaus

Vastattu

Kirjassa Helsinki: historiallinen kaupunkikartasto kerrotaan, että Helsingin torikaupasta on olemassa tarkkoja tietoja 1700-luvulta alkaen. Silakkamarkkinoiden perustamisen aikoina torimyyntiä harjoitettiin nykyisen Senaatintorin paikalla sijainneella Suurtorilla. Torikauppa siirrettiin Suurtorilta nykyiselle Kauppatorille 1810-luvulla.

Lähde:

Helsinki : historiallinen kaupunkikartasto / toim. Marjatta Hietala, Martti Helminen, Merja Lahtinen (Helsinki : Helsingin kaupungin tietokeskus, 2009)