Miksi sienet tarvitsevat happea?

Kysytty

Sienet käyttävät ilmakehästä happea. Kasvit jotka eivät ole sieniä käyttävät ilmakehästä hiilidioksidia yhteyttääkseen. Miksi sienet tarvitsevat happea?

Vastaus

Vastattu

Sienet tarvitsevat happea soluhengitykseen, jonka avulla ne hajottavat suurempia molekyylejä omaan käyttöönsä sopivampaan muotoon. Kyse on siis aineenvaihdunnasta, jossa vapautuu energiaa sienen käyttöön. Sienillä on kyky saada energiaa myös käymisen avulla, ja sen vuoksi jotkut sienilajit pystyvät elämään täysin hapettomissa oloissa. Happea hyödyntävä soluhengitys on kuitenkin tehokkaampi energiantuottotapa.

Lähde:

Sienten biologia (Gaudeamus, 2. uud. laitos 2018)