Shakespearen runoelmia ei ole suomennettu. Onko tähän jotakin perustetta miksi ne on jätetty kääntämättä. Löytyisikö jostakin kirjasta tai nettisivulta…

Kysytty

Shakespearen runoelmia ei ole suomennettu. Onko tähän jotakin perustetta miksi ne on jätetty kääntämättä. Löytyisikö jostakin kirjasta tai nettisivulta suomennosapua, esimerkiksi suomennostiivistelmiä; omistan runoelmat englanniksi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Shakespearen näytelmien ulkopuolinen tuotanto koostuu miltei pelkästään vuonna 1609 julkaistusta kokoelmasta "Sonnets". Tämän lisäksi Shakespeare kirjoitti Wikipedian mukaan vain "pitemmät kertovat runoelmat Venus ja Adonis sekä Lucrece. Ne on molemmat omistettu Shakespearen mesenaatille Henry Wriothesleylle. Shakespeare kirjoitti myös eräitä muita lyhyempiä runoja."

Jos siis "Shakespearen runoelmilla" tarkoitetaan näitä sonetteja, niistä kyllä löytyy Aale Tynnin suomennos vuodelta 1965 (uusi painos 1995). Kirsti Simonsuuri on lisäksi kirjoittanut näitä sonetteja analysoivan kirjan Nautintojan ajan aarre (2005 ja uudistettuna 2010).

Toisen suomennoksen kaikista soneteista on tehnyt Leo Saukkoriipi vuonna 2007 (kustantaja Rajalla).

Sen sijaan runoelmia Venus & Adonis ja Lucrece ei ole kukaan ole ryhtynyt suomentamaan. Syynä voi olla niiden harvinaisuus.

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto