Seuraava tekstinpätkä oli Matti Särkän kirjoittamassa kirjassa Jättiläinen ja minä - Firenze puolessa päivässä sivulla 56 : "Eräässä Ingmar Bergmanin…

Kysytty

Seuraava tekstinpätkä oli Matti Särkän kirjoittamassa kirjassa Jättiläinen ja minä - Firenze puolessa päivässä sivulla 56 : "Eräässä Ingmar Bergmanin elokuvassa on kohtaus, jossa vanha mies kulkee autiolla kadulla, aika on pysähtynyt, kelloissa ei ole viisareita. Häntä lähestyy musta ruumisvaunu mustien hevosten vetäminä. Vaunut pysähtyvät miehen kohdalla, vaunun takaovi avautuu, ruumisarkku työntyy kadulle, kansi siirtyy sivuun. Mies kumartuu katsomaan ja näkee itsensä arkussa."

Kuvauksen perusteella kiinnostuin tietämään, että missäköhän elokuvassa mahtaa kyseinen kohtaus olla? Kiitokset jo vastauksesta kirjastontäti.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseinen kohtaus on professori Isak Bergin painajaisesta Ingmar Bergmanin elokuvassa Mansikkapaikka (Smultronstället, 1957).

https://elonet.finna.fi/Record/kavi.elonet_elokuva_144391

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/Item/?type=film&itemid=4549#plot-summary