Otsikko
Sattuisiko kukaan tietämään, mistä romaanista on kyse? Luin sen kauan sitten, joskus 90-luvulla, ja haluaisin löytää sen uudestaan, mutta en muista nimeä enkä…

Kysytty

Hei!

Sattuisiko kukaan tietämään, mistä romaanista on kyse? Luin sen kauan sitten, joskus 90-luvulla, ja haluaisin löytää sen uudestaan, mutta en muista nimeä enkä kirjoittajaakaan (pitkään ajattelin sen olevan Vargas Llosa, mutta en ole löytänyt häneltä tällaista teosta).

Kirjassa päähenkilö on nuori katolinen pappi, joka toimii kotikylässään. Hän käy usein isoäitinsä luona ja isoäiti toistaa paikkoihin liittyen aina samat tarinat (...se oli se puu, jonka juurella he ampuivat isoisäsi...) Kirkon lukkari, joka kuolee pudottuaan kirkontornista, vihaa pinttyneesti Lutheria ja protestantismia. Ja päähenkilö itse - vaikka onkin katolinen pappi - saa seksuaalisia palveluja siivoojattareltaan, joka silti teitittelee häntä. Mielestäni romaani oli paitsi hauska, myös oivaltava kuvaus paikkojen, tapahtumien ja tarinoiden yhteydestä, paikallisesta muistista, pienessä yhteisössä.

Kyse on joka tapauksessa katolisen alueen romaanista, ehkä Etelä-Amerikasta (tai Espanjasta) ja muistelisin, että se kuului jonkun kustantajan sarjaan, jossa julkaistiin laaturomaaneja (siniset kannet). Jos joku voisi auttaa, olisin kovasti kiitollinen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on Camilo José Celan Masurkka kahdelle kuolemalle. Kirjan tapahtumat sijoittuvat kirjailijan kotiseudulle Galiciaan ja kyseessä on nimenomaan kyläyhteisön kuvaus.

Ote kirjasta: ”Don Mariano Vilobal, se piereksivä pappi, putosi kellotapulista ja taittoi niskansa /... / -Siinä menee protestanteille! Kuolema Lutherille!”