Otsikko
Sattuisiko kukaan tietämään, mikä on etsimäni scifi-kirjan nimi? Luin kirjan ehkä vajaa kymmenen vuotta sitten ja lainasin sen Kempeleen kirjastosta Zeppelinin…

Kysytty

Sattuisiko kukaan tietämään, mikä on etsimäni scifi-kirjan nimi? Luin kirjan ehkä vajaa kymmenen vuotta sitten ja lainasin sen Kempeleen kirjastosta Zeppelinin toimipisteestä. Kirja kertoo kaukaisesta planeetasta jota kiertää 5 tai 6 aurinkoa. Kirjan päähenkilö tutustuu aluksi huvipuistolaitteeseen jossa on planeetan asukkaille kamala asia: pimeys. Päähenkilö kieltää laitteen liian vaarallisena. Pian kuitenkin tapahtuu auringonpimennys, jossa kaikki auringot pimenevät. Kirja seuraa päähenkilöä kun hänen sivilisaationsa tuhoutuu. Samalla päähenkilölle selviää että aina kun täydellinen aurinkojen pimennys tapahtuu, ihmiset (tai no avaruusolennot) tuhoavat sivilisaationsa pelon vallassa. Kirjan kirjoittaja saattoi olla englannin kielisestä maasta ja oli muistaakseni mies. Kirja oli jo sen lukiessani vanha. Kuulin kirjasta kun luin kansantajuista kosmologiasta tai astronomiasta kertovaa tietokirjaa, jonka olin myös lainannut Zeppelinin kirjastosta.

Vastaus

Vastattu

Tarina on Isaac Asimovin Yö saapuu (Nightfall), joka ilmestyi alun perin novellina 1941. Myöhemmin  Asimov laajensi novellin romaaniksi yhdessä Robert Silverbergin kanssa. Kuvauksesi sopii romaaniin lähes täydellisesti.