Otsikko
Sattuipa kerran vahingossa Matin muija

Kysytty

sattuipa kerran vahingossa Matin muija

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

”Sattui kerran vahingossa Matin muija” alkaa laulu, josta on olemassa useita erilaisia toisintoja monilla eri nimillä, esimerkiksi ”Matti ja pappi”, ”Matti ja rovasti”, ”Matin muijan kuolema”, ”Matin muija”, ”Matin Maija”, "Lehmän annan papille" ja ”Sattui kerran vahingossa”. Laulussa ahne pappi vaatii Matilta lehmää palkaksi ruumiin siunaamisesta. Tämä arkkiveisu levisi Suomessa 1900-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä ja oli ainoa koko maahan levinnyt selkeästi papistoon kriittisesti kantaa ottava kertova laulu.

Anneli Asplundin mukaan laulun arkkipainatuksia on tiedossa kolme, joista vanhin vuodelta 1906. Asplundin kirjassa on useita laulun toisintoja: erilaisia sanoituksia ja neljä melodianuotinnosta.

Kirjassa ”Laululipas : Suomen laajin kansan laulukirja : uusi kokoelma wanhoja ja uusia kansanlauluja ja runoja y.m.. Toinen osa” (Lindstedt, 1907) laulu on nimellä ”Matin muijan kuolema”. Kirjassa on laulusta vain sanat, säkeistöjä on 12. Ahti Sonnisen toimittamassa nuotissa ”Karjalaisia kansanlauluja Kiihtelysvaarasta : Kyllikki Maliston kokoelma” (Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, 1978) laulu on nimellä ”Matti ja pappi” (melodianuotinnos, sanat, 12 säkeistöä). Sama nuotinnos on julkaistu myös lehdessä Kansanmusiikki, 1982, nro 2, ohjelmistoliitteen sivulla 4. Antti Koirasen toimittamassa nuotissa ”Maalaislauluja Virtain kaupungista” (Tampereen yliopisto, kansanperinteen laitos, 1990) laulu on nimellä ”Sattui kerran vahingossa” (melodianuotinnos, sointumerkit, sanat, kuusi säkeistöä). Tuuli Talvitien kirjassa ”Mestarikansanlaulaja Erkki Rankaviita : elämä ja laulut” (Kansanmusiikki-instituutti, 2015) laulu on nimellä ”Matti ja rovasti” (melodianuotinnos, sointumerkit, sanat). Tässä laulussa melodia on sellainen, että säkeistöjä on kuusi, mutta sanoitus on sisällöltään samanlainen kuin 12-säkeistöiset versiot.

J. Karjalaisen ja Veli-Matti Järvenpään cd-levyllä ”Paratiisin pojat” (Jukan Productions, Poko Rekords, 2008) laulu on nimellä ”Matin muija”. Cd-levyn tekstilipukkeen mukaan tämän suomalaisen balladin levytti Erkki Kivi New Yorkissa vuonna 1926. Tekstilipukkeessa ovat myös laulun sanat. Kansalliskirjaston digitoimista aineistoista Kiven levytys löytyy nimellä ”Matin Maija”, esittäjänä on Erik Kivi.

J. Karjalainen ja Veli-Matti Järvenpää: Matin muija YouTubessa:

https://www.youtube.com/watch?v=tV3klYEBi6E

Erik Kivi: Matin Maija:

https://www.doria.fi/handle/10024/66451

Kivi, Erik KANTO – Kansalliset toimijatiedot -palvelussa:

https://finto.fi/finaf/fi/page/000203394

Lähde:

Asplund, Anneli: Balladeja ja arkkiveisuja : suomalaisia kertomalauluja (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1994, s. 625-631)