Sanoissa, filharmoninen orkesteri, mitä tarkoittaa filarmoninen?

Kysytty

Sanoissa, filharmoninen orkesteri, mitä tarkoittaa filharmoninen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Filharmoninen tarkoittaa musiikkia (tai ehkä paremmin harmoniaa) rakastavaa. Sanan taustalla ovat kreikan filo-prefiksi ja adjektiivi harmonikós. Alkujaan sitä käyttivät musiikkiyhdistykset, kuten esimerkiksi vuonna 1543 perustettu Veronan Accademia Filarmonica, mutta myöhemmin sanalla usein viitataan tietynlaiseen orkesteriin.

https://www.tfo.fi/fi/orkesteri-0