Sairaalat Suomessa! Suomessa on noin 20 suurempaa sairaala (yliopistollisia- ja keskussairaaloita). Onko lainsäädännöllisesti mitään estettä krematorion sekä…

Kysytty

Sairaalat Suomessa!
Suomessa on noin 20 suurempaa sairaala (yliopistollisia- ja keskussairaaloita).

Onko lainsäädännöllisesti mitään estettä krematorion sekä pienen tunnuksettoman muistotilan rakentamiselle suurempien sairaaloiden yhteyteen (suuremmissa sairaaloissa kaasuverkosto valmiina ja sijainti maakunnissa väestömääriin suhteutettuna).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Me kirjastolaiset emme ole lakiasioiden ammattilaisia, mutta Hautaustoimilaista (7. luku, 17. pykälä) löytyi tällaista tietoa  krematorion perustamisesta:

"Aluehallintovirasto voi myöntää 3 ja 7 §:ssä tarkoitetulle julkisyhteisölle ja 8 §:ssä tarkoitetulle yhteisölle tai säätiölle luvan ylläpitää krematoriota.

Luvan myöntämisen edellytyksenä on, että hakijalla on edellytykset ylläpitää krematoriota asianmukaisesti. Lisäksi luvan myöntämisen edellytyksenä on, että krematorion toimintaan on myönnetty ympäristönsuojelulain (527/2014) mukainen ympäristölupa. Krematoriota ei saa ylläpitää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi. (27.6.2014/545)"

Koko laki on luettavissa Finlexistä:

https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030457