Otsikko
Sain teiltä tällaisen vastauksen: "Sana kanta-asiakas on yllättävän vanha. Jo Nykysuomen sanakirja vuodelta 1976 tuntee sen ja määrittelee VAKINAINEN ASIAKAS…

Kysytty

Sain teiltä tällaisen vastauksen: "Sana kanta-asiakas on yllättävän vanha. Jo Nykysuomen sanakirja vuodelta 1976 tuntee sen ja määrittelee VAKINAINEN ASIAKAS. Sama määritelmä löytyy uudemmistakin painoksista."

Onko Nykysuomen sanakirjasta todella olemassa useita erisisältöisiä painoksia? Meidän opettajamme mukaan kaikki 1961 jälkeen julkaistut ovat alkuperäisen kopioita. Siis: Minä vuosina NS on ilmestynyt uusittuina painoksina? Kuinka paljon kukin painos eroaa edellisestä (uusia sanoja, poistettuja sanoja)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Opettajasi on oikeassa. Nykysuomen sanakirjan uudet painokset eroavat ensimmäisestä, joka ilmestyi 1951 – 61, vain siten, että ne käsittävät myös erikoisosia kuten sivistyssanakirjan ja etymologisen sanakirjan. Uusien painosten kolme ensimmäistä osaa, jotka muodostavat varsinaisen sanakirjan, ovat yhteneväiset ensimmäisen laitoksen kanssa. Uudempi vastaavanlainen suomen yleiskieltä kuvaileva sanakirja ilmestyi vasta 1990 – 1994. Se on ”Suomen kielen perussanakirja”, jonka on julkaissut Kotimaisten kielten tutkimuskeskus.

3 ääntä

Kommentit

Minä ostin 1970-luvun alkupuolella (1972 tai -73) "sisällöltään muuttamattoman kansanpainoksen", jonka alkusanat on päivätty joulukuussa 1965 ja painovuodeksi on merkitty 1967. Tähän sarjaan (kolme nidettä, jokaisessa kaksi alkuperäisen teoksen osaa) ei kustantaja ollut vielä lisännyt kirjaston mainitsemia "erikoisosia".

Useita sisällöltään muuttamattomia, kolmeen osaan nidottuja tai sidottuja kansanpainoksia julkaistiin pitkin 1960- ja 1970-lukua (vuonna 1978 jo kuudes painos). Kustantaja alkoi liittää sarjaan samanasuisia uusia osia vasta sen jälkeen: "Nykysuomen sanakirja 4" (Sivistyssanakirja, vierasperäiset sanat 1979), "Nykysuomen sanakirja 5" (Uudissanat ym. 1980), "Nykysuomen sanakirja 6" (Etymologinen sanakirja 1987) jne. "Erikoisosat" olivat ennen NS-sarjaan liittämistä ilmestyneet erillisinä, kansiltaankin erinäköisinä kirjoina.

Yllättävän vanhaksi (1976) luonnehdittu sana kanta-asiakas on Nykysuomen sanakirjan ensimmäisessä osassa, joka valmistui painosta vuonna 1961. Silloisissa oloissa kirjan latominenkin oli ottanut aikaa, teksti lienee viimeistelty 1950-luvulla ja käsikirjoitusta oli valmisteltu jo sitä ennen. Helsingin Sanomien uutisen mukaan sanakirjan toimitustyö oli ollut vuonna 1948 sellaisessa vaiheessa, että latominen olisi voitu aloittaa, ellei matriisien puute olisi estänyt sitä.

Lähteet: finna.fi, helmet.fi, kotus.fi, HS 17.2.1950 (siteerattuna 50 vuoden takaa 17.2.2000), havainnot kirjaston hyllyjen äärellä