Saarikosken runon viittaus? Pentti Saarikosken runo Jossain maaseudulla on metsä (Mitä tapahtuu todella) loppuu näin: äiti huutaa variksen äänellä / tai…

Kysytty

Saarikosken runon viittaus?

Pentti Saarikosken runo Jossain maaseudulla on metsä (Mitä tapahtuu todella) loppuu näin:

äiti huutaa variksen äänellä / tai niinkuin sillä olisi lusikka suussa.

Kiinnostaisi tietää mihin tuo "lusikka suussa" mahdollisesti viittaa. Ensimmäisenä tulee mieleen "syntyä hopealusikka suussa", mutta se ei tunnu runoon sopivan. Kun P.S.:tä on kyse, niin ilmaisu saattaa johtaa aina muinaisiin kreikkalaisiin...

Kiitoksia jo etukäteen.

(Runo alkaa sanoilla "oli kevät")

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastosta löytyy kirja Runosta runoon; suomalaisen runon yhteyksiä länsimaiseen kirjallisuuteen antiikista nykyaikaa, toimittaneet Sakari Katajamäki ja Johanna Pentikäinen ( WSOY, 2004), mutta kirjaa ei valitettavasti ole kirjastossani. Kirjassa käsitellään useamman suomalaisen runoilijan runoja, yhtenä Pentti Saarikosken runo Metsät. Toivottavasti tästä löytyisi tietoa. Kirja on tilattavissa mihin tahansa pääkaupunkiseudun kirjastoista.

http://haku.helmet.fi/iii/encore/record/C__Rb1693256__Srunosta%20runoon…