Otsikko
Saako yleinen edunvalvonta antaa tietoja muistisairaan siskoni omaisuuden myynnistä ja muista häneen koskevista tiedoista minulle olen hänen lähinomainen, kun…

Kysytty

Saako yleinen edunvalvonta antaa tietoja muistisairaan siskoni omaisuuden myynnistä ja muista häneen koskevista tiedoista minulle olen hänen lähinomainen, kun hänellä ei ole lapsia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysy kirjastonhoitajalta ei vastaa lakiasioita koskeviin kysymyksiin, koska vastaajissamme ei ole lakimiehiä. Jotakin yleistä voin kuitenkin sanoa. Yleiset edunvalvojat ja edunvalvontasihteerit hoitavat edunvalvontatoimistoissa asiakkaiden asioita Digi- ja väestötietoviraston tai tuomioistuimen antaman päätöksen mukaisesti. Tehtävät koskevat pääsääntöisesti taloudellisia asioita. Toimistojen toimintatavat kuvataan palvelulupauksessa ja Edunvalvonnan käsikirjassa.

Yleisestä edunvalvontaa koskeva sopimus sovitaan asiakkaan ja edunvalvontaa hoitavan tahon kanssa. Tässä sopimuksessa asiakas saa määritellä, kenelle edunvalvoja voi kertoa hänen asioistaan.

Edunvalvonnan käsikirjassa todetaan, että : "Edunvalvonnan alkamisesta tulee ilmoittaa päämiehen asioita aikaisemmin hoitaneille omaisille tai läheisille. Mikäli päämiehellä on useita yhteyttä pitäviä omaisia tai läheisiä, heitä on kohdeltava tasapuolisesti. Päämiehellä on oikeus itse määrätä itseään koskevista tiedoista. Päämiehen läheisten ja omaisten tiedusteluihin tulee vastata hyvän hallintotavan mukaan. Päämiehen salassa pidettäviä tietoja ei voida antaa ilman päämiehen lupaa ja tämä on tiedustelijoille selvitettävä. Tiedusteluihin voidaan vastata antamatta salassa pidettäviä tietoja. Jos päämies on jo aikaisemmin ilmoittanut kenelle tietoja voi antaa ja kenen kanssa hänen asioistaan voi keskustella, toimitaan sen mukaisesti."

Lähteet:

Helsingin kaupungin edunvalvontatoimiston toimintatavat

DIgi- ja väestövirasto : Edunvalvontaa koskeva palvelulupaus

Edunvalvonnan käsikirja (Valtioneuvosto)