Saako pingviinin kasvattaa Suomessa lemmikikseen? Tarkoitan tällä munasta asti... Tällöinhän varsinaisesti pingviiniä ei ole tuotu lemmikiksi vaan pelkästään…

Kysytty

Saako pingviinin kasvattaa Suomessa lemmikikseen?
Tarkoitan tällä munasta asti...
Tällöinhän varsinaisesti pingviiniä ei ole tuotu lemmikiksi vaan pelkästään sen muna...

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kun yksittäistä tapausta alkaa selvittää - oli sitten kysymyksessä muna tai lintu -, kannattaa varmaankin lähteä liikkeelle Uhanalaisten lajien kansainvälistä kauppaa koskevasta yleissopimuksesta (CITES) ja sen liitteistä, joissa kerrotaan mitkä pingviinit ovat uhanalaisia ja miten niiden kanssa tulee toimia tai olla toimimatta.

Ympäristöhallinnon verkkopalvelu (ymparisto.fi) antaa ohjeita, miten edetä lupa-asioissa. CITES on julkaissut verkossa listan linnuista, missä on lukuisia pingviinilajeja.

Ks sivustot

Tarvitsenko CITES-luvan tai EU-todistuksen? Ymparisto.fi

https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_ymparistovaikutusten_a…

Checklist of birds listed in the CITES appendices and in EC Regulation No. 338/97

https://wedocs.unep.org/bitstream/handle/20.500.11822/8715/checklistofm…