Saako muoviroskat kipata muoviroskalaatikkoon omasta roskisastiasta suoraan, vai pitääkö ne olla tiiviisti muovipussissa? Tätä olen yrittänyt selvittää pitkään…

Kysytty

Saako muoviroskat kipata muoviroskalaatikkoon omasta roskisastiasta suoraan, vai pitääkö ne olla tiiviisti muovipussissa?
Tätä olen yrittänyt selvittää pitkään asiantuntijoilta, mutta kukaan ei vastaa...

Vastaus

Vastattu

Pakkausmuovijätettä ei tarvitse kierrätyssääntöjen mukaan litistää. Toki on taloudellista pakata jätteet mahdollisimman tiiviisti, mutta tätä ei kierrätyksessä edellytetä. Tärkeämpää on huuhdella muovipakkaukset hyvin, jotta muovi säilyy käyttökelpoisena eikä homehdu.

Esimerkiksi keräyskartonki suositellaan pakkaamaan kierrätystä varten tiiviisti, jotta se vie vähemmän tilaa kierrätysastiassa. Sama käytäntö on järkevä myös muovin suhteen, mutta koska ainakin kotitalouksissa pahvijätettä syntyy enemmän kuin muovijätettä ja pahvipakkaukset ovat suurempia, niiden kohdalla litistämistä ja tiivistämistä erikseen painotetaan.

Osa kierrätysohjeista kehottaa litistämään suuret muovipakkaukset, esimerkiksi suuret pullot. Näin ollen ne vievät vähemmän tilaa ja kierrätys sekä muovin kuljetus jatkokäsittelyä varten tulee halvemmaksi.

Lähteitä:

https://www.hsy.fi/fi/asukkaalle/lajittelujakierratys/lajitteluohjeet/muovi/Sivut/default.aspx

https://www.lt.fi/fi/henkiloasiakkaat/kodin-lajittelu-ja-kierratys/kodin-lajitteluohjeet/muovipakkaukset

https://yhteishyva.fi/artikkeli/muovi-vai-sekajatetta-nain-asiantuntija-vastaa-luk/article-1014326

32 ääntä

Kommentit

Mitkä jätteet pitää pussitta?

Vastaus riippuu alueen jätteenkäsittelijästä. Jotkut kehottavat puristamaan kokoon, mutta jotkut että muovit joudutaan nyppimään erilleen käsin, ja sisäkkäin pinoaminen tekee sen työläämmäksi kuin väljään pakkaaminen.