Miten kierrätän muovia? Muovijätteiden kierrätyslootissa käsketään jättämään puhdasta ja kuivaa muovijätettä. Okei, tämähän selvä. Mutta onko ekologista kun…

Kysytty

Miten kierrätän muovia?
Muovijätteiden kierrätyslootissa käsketään jättämään puhdasta ja kuivaa muovijätettä. Okei, tämähän selvä.
Mutta onko ekologista kun useat rasvaiset muovipakkaukset joutuu kuitenkin pesemään pesuaineella ja kuumalla vedellä? Tietysti oikea vastaus olisi välttää muovipakkauksia, mutta nykyään se on miltei mahdotonta. Kummasta on siis enemmän haittaa: Muovipakkausten pesu kuuma vesi+ fairy tai muovipakkausten kierrätys ilman pesua tai muovipakkausten pistäminen energiajätteeseen?

Vastaus

Vastattu

Pakkauksen tyhjentäminen ja huuhtaisu tai pyyhkäisy riittää. Tiskata ei tarvitse. Muovipakkausten puhtausvaatimuksen tarkoituksena on ensisijaisesti estää haju- ja homehaittojen muodostuminen. Jos pakkausta on vaikea saada puhtaaksi, sen voi laittaa energiajätteeseen.

Lähteitä ja lisätietoja:

HSY: Jätteet ja kierrätys -- Muovi

Anna Sillanpää: "Tiskaatko jugurttipurkit ennen kuin viet ne muovinkeräykseen?" Kodin Kuvalehti .