Otsikko
Rakennussopimukset / Aaro Liuksiala, Pia Stoor: Voiko kirjan teksitä kopioida (copy) ja siirtää (paste) word-asiakirjalle muokattavaksi?

Kysytty

Rakennussopimukset / Aaro Liuksiala, Pia Stoor: Voiko kirjan teksitä kopioida (copy) ja siirtää (paste) word-asiakirjalle muokattavaksi?

Vastaus

Vastattu

Kysymyksestä ei voi varmuudella päätellä, kysytäänkö teknistä neuvoa painetun tekstin siirtämisestä tekstinkäsittelyohjelmaan vai juridista neuvoa siihen, saako näin tehdä, joten yritän vastata molempiin.

Tekstintunnistusohjelmat (OCR eli Optical character recognition) perustuvat skannerilla tehdyn kuvan ohjelmalliseen tulkintaan. Monissa kaupallisissa skannereissa on mukana tulevassa ohjelmistossa myös jokin OCR-ohjelma. Ilmainen, mm. Googlen tukema OCR-ohjelma on esimerkiksi Tesseract. Jokaiselle ohjelmistolla on oma tapansa toteuttaa tunnistus, mutta yhteistä niille on, että yleensä tunnistus ei onnistu täydellisesti vaan sitä täytyy oikolukea.

Tekstin kopiointi omaan käyttöön on tekijänoikeuslain mukaan sallittua. Kopioitua tekstiä voi käyttää oman tekstin seassa, jos kyseessä on sitaatti eli jotain väitettä tai näkemystä hahmottava lainaus. Mitään laajempia oikeuksia OCR:llä hankitun tekstin julkaisemiseen ei ole.

Heikki Poroila