Raakakaakaota markkinoidaan terveyselintarvikkeena. Sisältääkö raakakaakao merkittävästi enemmän kivennäis- ja hivenaineita ja antioksidantteja verrattuna…

Kysytty

Hei! Raakakaakaota markkinoidaan terveyselintarvikkeena. Sisältääkö raakakaakao merkittävästi enemmän kivennäis- ja hivenaineita ja antioksidantteja verrattuna tavalliseen tummaan kaakaojauheeseen? Onko tästä löydettävissä tieteellisesti luotettavia tutkimuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ilmeisesti tutkimuksissa on huomattu jonkinlaista tieteellistä eroa erilailla käsiteltyjen kaakaopapujen flavonoidipitoisuuksissa.

PubMed tietokannasta (Helmet tietokannat) hakusanalla Raw cocoa, löytyy esim. Seuraava tutkimus:

Physicochemical properties and antioxidant capacity of raw, roasted and puffed cacao beans.

Hu S, Kim BY, Baik MY.
Food Chem. 2016 Mar 1;194:1089-94. doi: 10.1016/j.foodchem.2015.08.126. Epub 2015 Aug 29.

Samasta tietokannasta löytyy muitakin tutkimuksia kaakaosta.