Otsikko
Voiko vieraalla kielellä ajatella?

Kysytty

Pystyykö suomenkieltä äidinkielenään puhuva ajattelemaan vieraalla kielellä, ei vain puhumaan, kirjoittamaan ja lukemaan?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On todellakin mahdollista – myös suomenkielisen – oppia ajattelemaan vieraalla kielellä. Ajattelulla tarkoitetaan tässä sitä, että henkilö kykenee muodostamaan ajatuksia vieraalla kielellä ilman tarvetta kääntää ajatusta mielessään ensin omasta äidinkielestä. Tehokkaaseen, monipuoliseen vieraalla kielellä ajattelemiseen pääsee vain sitkeän, usein vuosia kestävän monipuolisen harjoittelun avulla, mutta harjoittelu kannattaa aloittaa jo heti kieliopintojen alussa.

Eniten harjoittelua vaatii luonnollisesti sellaisen kielen oppiminen, joka on kieliopillisesti ja/tai sanastollisesti kaukana omasta äidinkielestä ja jolle ei altistu merkittävissä määrin jokapäiväisessä elämässä. Mitä lähempänä vieras kieli on omaa äidinkieltä, sitä nopeammin kielen harjoittelemalla oppii, ja sitä nopeammin sillä voi oppia myös ajattelemaan. Mahdotonta se ei ole, vain erittäin vaikeaa. Jotkin kielet ovat suomeen verrattuna rakenteeltaan niin erilaisia, että on opeteltava hyvin toisenlainen kielellinen ajattelutapa, jotta kielellä voi oppia ajattelemaan.

Useat kielenoppimissivustot antavat hyviä neuvoja miten vieraalla kielellä voi oppia ajattelemaan. Tavoitteeseen pääsee vain käyttämällä kohdekieltä mahdollisimman usein ja mahdollisimman monipuolisesti eli puhumalla, kuuntelemalla, lukemalla, kirjoittamalla sekä tietysti myös ajattelemalla sillä niin hyvin kuin pystyy. Sanavaraston, fraasien ja idiomien hallintaa on syytä jatkuvasti kasvattaa.

Jos henkilö lukee vaikkapa filosofiaa pääosin englanniksi, keskustelee filosofisista kysymyksistä lähinnä englanniksi ja kirjoittaa omat filosofiset tekstinsä pääosin englanniksi, hän saattaa aikaa myöten alkaa myös ajatella filosofisia ajatuksiaan useimmiten englanniksi, esimerkiksi miettiessään miten voisi kirjoittaa niistä tuolla kielellä. Juuri näin on käynyt myös allekirjoittaneelle. Taipumus on omalla kohdallani johtanut siihen, että muistan toisinaan paljon nopeammin jonkin filosofisen termin englanniksi kuin suomeksi.

Tutkimusten mukaan vieraalla kielellä ajattelemisesta voi olla yllättävääkin hyötyä. Se voi esimerkiksi auttaa tekemään rationaalisempia eli vähemmän tunteisiin perustuvia päätöksiä.

Seuraavassa aiheeseen liittyviä, englanninkielisiä linkkejä.

Vieraalla kielellä ajattelemisen hyödyistä:

https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2020.549083/full

Vieraalla kielellä ajattelemisen merkityksestä ja haasteista:

https://www.psychologytoday.com/intl/blog/life-bilingual/201503/what-does-it-mean-think-in-second-language

Vinkkejä harjoitteluun:

https://bilingua.io/methods-start-thinking-foreign-language

https://www.lingholic.com/thinking-in-a-foreign-language-how-to-do-it-and-why/

https://omniglot.com/language/articles/foreignthinking.htm

3 ääntä

Kommentit

Kiitos paljon vastauksestasi, siitä oli paljon apua. ??