Otsikko
Poikani sai tänä vuonna nimen Utu. Milloin hän voisi viettää nimipäiväänsä? Entä kumpi on oikea taivutusmuoto: Utulle vai Udulle/Utun vai Udun?

Kysytty

Hei!
Poikani sai tänä vuonna nimen Utu. Milloin hän voisi viettää nimipäiväänsä?
Entä kumpi on oikea taivutusmuoto: Utulle vai Udulle/Utun vai Udun?

Vastaus

Vastattu

Onnittelut teille ja kiitos kysymyksestä!

Nimipaivat.fi -sivuston mukaan Utun epävirallinen nimipäivä on 19. huhtikuuta, siis samana päivänä kuin Pilvi viettää virallista nimipäiväänsä. Em.sivustolla käytettiin taivutusmuotoa 'Utun', mutta Kielitoimiston nimiopas ei anna yksiselitteistä ohjetta taivutuksesta. Taivutus voi olla muodossa 'Utun/Utua/Utulle', kun halutaan etäännyttää nimi suomen kielen vastaavasta yleisnimestä: vrt. Aarre-> Aarren, Lempi-> Lempin. Oppaan mukaan tämä pyrkimys on "sitä selvempi, mitä nuoremmista ja kaupunkilaisemmista kielenkäyttäjistä on kyse". Toisaalta "kauniiden ja mieluisten sanojen merkitys halutaan säilyttää tunnistettavana", tästä esimerkkinä Satu -> Sadun, Tähti -> Tähden. Kielitoimiston nimioppaan uusin painos on vuodelta 2008. Etunimien taivutusta koskevat ohjeet alkavat sivulta 59.