Pohjois-Savo julkaisi poliittisia pilapiirroksia. Sen "päivänpiirtolassa" ilmestyi varsin tasokkaita pilakuvia signeerauksella TM. Kuka mahtaa olla näiden…

Kysytty

Pohjois-Savo julkaisi poliittisia pilapiirroksia. Sen "päivänpiirtolassa" ilmestyi varsin tasokkaita pilakuvia signeerauksella TM. Kuka mahtaa olla näiden kirjainten takana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Signeerausta T.M. käytti ainakin kuvataiteilija Tauno Miesmaa (1891-1980), joka uransa alkupuolella piirsi karikatyyreja ja pilakuvia poliitikoista. Hänen mainitaan piirtäneen etenkin Tuulispää ja Velikulta –lehtiin. Hänet tunnetaan myöhemmin erittäin tuotteliaana kuvataiteilijana sadoista muotokuvistaan. Tauno Miesmaan piirroksista signeerauksineen on kuvia teoksessa ”Suomen taiteilijoita Alvar Cawenista Wäinö Aaltoseen, Elämäkertoja” (toim. Hertta Tirranen), joiden perusteella voisitte mahdollisesti saada selville sen, muistuttavatko kuvat ja signeeraukset teidän näkemiänne pilakuvia ja olisiko näkemienne kuvien piirtäjä tuo samainen Tauno Miesmaa.

Mitään merkintää siitä, että Tauno Miesmaa piirsi myös Pohjois-Savo –lehdelle emme löytäneet, vaikka kävimme lehdet läpi mikrofilmeiltä. Nimimerkin takana voi siis olla myös joku muu henkilö. Teoksessa ”Suomalaisten taiteilijoiden signeerausmatrikkeli” ei löydy kyseistä signeerausta.

Pohjois-Savo –lehdestä lisätietoja löydätte Pohjois-Savon muisti –sivustolta, jossa Pohjois-Savo –lehteä koskeva osio on suoraan osoitteessa:
http://www.pohjois-savonmuisti.fi/verkko_nayttelyt/pohjoissavonlehtikuv…