Pohjautuuko Paavo Rintalan romaani Pojat todellisuuteen tai onko kyseiset henkilöhahmot Rintalan lapsuuden kavereita?

Kysytty

Pohjautuuko Paavo Rintalan romaani
Pojat todellisuuteen tai onko kyseiset henkilöhahmot Rintalan lapsuuden kavereita?

Vastaus

Vastattu

Pojat perustuu Rintalan lapsuudenkokemuksiin Oulun Raksilassa. Henkilöhahmojen yhteydestä todellisuuden henkilöihin on kysytty aiemminkin tässä palvelussa. Ainakin Jakella ja Urkilla on ollut suorat esikuvat myös elävässä elämässä. Urkin esikuva Urho Koskipaasi on sanonut, että 80 prosenttia kirjasta on varmasti totta (Kaleva 22.11.2004).

Lähteet ja lisätietoja

Olen kiinnostunut Paavo Rintalan Pojat-romaanin erään tietyn kohtauksen taustoista ja siitä, perustuuko ko. kohtaus tositapahtumiin? Ko. kohtaus tapahtuu… | Kysy kirjastonhoitajalta (kirjastot.fi)

Pohjoista kirjallisuutta: Pojat Pojat - Pohjoista kirjallisuutta - Oulun kaupunki (ouka.fi)

Artikkeleja aiheesta Paavo Rintala: Pojat paavo rintala pojat | Hakutulokset | Finna.fi

Pojat olivat poikia sotavuosinakin | Kaleva

Pojat | Kirjasampo