Plussa asineistohaun saatavuustiedoisssa on selittämätön kohta: 'ei lainata'. Mitä se on?? Luettelon lopussa selitetään kylä mitä tarkoittaa hyllyssä, lainassa…

Kysytty

Plussa asineistohaun saatavuustiedoisssa on selittämätön kohta: 'ei lainata'. Mitä se on?? Luettelon lopussa selitetään kylä mitä tarkoittaa hyllyssä, lainassa jne. Mutta mitä tämä 'ei lainata' on? Siis kirja on olemassa mutta sitä pidetään piilossa - vai? Nimittäin kun poimin vain hyllyssä olevat niteet, niin en saa tätä 'ei lainata' -tapausta luetteloon. Siis ei ole hyllyssä eikä lainata. Missä se on? Asun Vuosaaressa ja Vuosaaren kirjastossa näyttää Tapio Wirkkalan elämäntyöstä kertova 'Ajattelevat kädet' olevan 'ei lainata' -tilassa. Saanko sen käsiini jos menen sinne??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Useinmiten "ei lainata" merkintä tarkoittaa käsikirjaston aineistoa, jota ei lainata. Yleensä on kyse tietosanakirjoista ja erilaisista hakuteoksista.
Vuosaaren kirjasto on kuitenkin siirtymässä uusiin tiloihin ja vanha kirjasto suljettiin 23.12.00. Osa Vuosaaren uutuushankinnoista on "ei lainata" tilassa, koska aineisto ei tällä hetkellä ole asiakkaiden käytössä, myöskään Vuosaaren "hyllyssä" oleva aineisto ei ole lainattavissa kirjaston muuton aikana.
Vuosaaren kirjaston edessä käy kirjastoauto ma ja to klo 13 -13.30.