Pitäisi löytää muutama hyvä puutarhakirja, mutta esim. HelMet-palvelun viitetietolistoista ei voi paljoa kirjan sisällöstä päätellä :) Kaipaisin ennen kaikkea…

Kysytty

Pitäisi löytää muutama hyvä puutarhakirja, mutta esim. HelMet-palvelun viitetietolistoista ei voi paljoa kirjan sisällöstä päätellä :)

Kaipaisin ennen kaikkea seuraavanlaisia teoksia:

1. Tietoa puutarhasuunnittelusta ja kuvia erilaisista puutarhoista
2. Kirjaa, jossa olisi värikuvia puutarhakasveista sekä tiedot niiden hoidosta ja vaatimuksista kasvupaikan yms. suhteen. Pikemminkin puita, pensaita ja koristekasveja kuin viljelykasveja.
3. Kirjaa, jossa olisi kerrottu puutarhan vuodenkierrosta: mitä mihinkin aikaan tehdään / suunnitellaan / otetaan huomioon

Mitä sopivia kirjoja pääkaupunkiseudun kirjastoissa olisi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Puutarhasuunnittelua käsittelelevät muun muassa seuraavat teokset:
- Riikonen, Antti: Suomalainen puutarhakäsikirja: suunnittele ja rakenna toiveittesi pihapiiri, WSOY 2001
- Helling, Olle: Unelmapiha: suunnittele ja toteuta, Viherympäristöliitto, 2003. Tässä viimeksi mainitussa on myös kuvia erilaisista puutarhoista.

Puutarkasveja ja niiden hoitoa esitellääm muun muassa teoksessa
- Unelmien kotipuutarha / päätoimittaja: Karin Berglund ; suomalaisen laitoksen päätoimittaja: Hannele Otava, 1998.
Kirjasta löytyy myös tietoa puutarhasuunnittelusta sekä kuvia erilaisista puutarhoista.

Koko vuoden puutarhatöistä kertoo Rea Peltolan kirja Puutarhatyöt keväästä talveen, Tammi 2000.

Kannattaa myös tutustua Tammen suuren puutarhakirjan osiin 1-3, jotka sisältävät seikkaperäistä tietoa puutarhan koristekasveista, niiden istutuksesta ja hoidosta.