Otsikko
PIKI-verkkokirjastojen kannasta en ole löytänyt seuraavia hakemiani nuotteja. En tiedä onko niitä koskaan edes kustannettu ja julkaistu. Kyseessä on…

Kysytty

Hei. PIKI-verkkokirjastojen kannasta en ole löytänyt seuraavia hakemiani nuotteja. En tiedä onko niitä koskaan edes kustannettu ja julkaistu. Kyseessä on Pihasoittajat kansanmusiikkiyhtyeen kappaleet "Puutarhurin Laulu" Säveltänyt Henrik Bergendahl, sekä "Tämän kylän likat" säveltänyt Kim Kuusi. Onko nuotteja julkaistu/saatavissa? Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Valitettavasti Pihasoittajat kuuluu niihin varsin suosittuihin ja osittain jopa julkisesti menestyneisiin suomalaisyhtyeisiin, joiden levytettyä tuotantoa ei ole koskaan julkaistu nuottimuodossa. Ainoa poikkeus on Euroviisuissa erinomaisesti menestynyt "Viulu-ukko", joka on julkaistu vuonna 2007 kokoelmassa Suomen euroviisut kautta aikojen (F-kustannus).

Syyksi Pihasoittajien kustantamattomuuteen arvelen yhtyeen musiikin sijoittumista eri tyylien rajoille. Se ammensi perinnemusiikista olematta kuitenkaan varsinaista pelimannimusiikkia. Siinä oli folkin ja viihdemusiikinkin piirteitä olematta silti kumpaakaan. Tällaisten tyylien väliin jäävien artistien kohtalona on usein se, etteivät kustantajat uskalla ottaa riskiä. Pihasoittajien kaupallinen menestys ei Viulu-ukkoa lukuun ottamatta ollut sellainen, että Love Kustannus olisi ruvennut nuottejakin tekemään. Itse uskon, että kysyntää on kuitenkin ollut kautta vuosikymmenten, koska myös yhtyeen levyt kelpaavat edelleen hyvin.

Ei voi kuin toivoa, että joku rohkea kustantaja tarttuisi asiaan vaikka näin jälkikäteen. Itsekin olisin valmis tuollaisen kokoelman hankkimaan saman tien suurena Pihasoittajat-fanina :)

Heikki Poroila
Tikkurilan kirjasto