Otsikko
Piirileikki/tanhu ...Kaikilla meillä on sulhaset... Mikä laulu, mistä löytyy?

Kysytty

Piirileikki/tanhu ...Kaikilla meillä on sulhaset...
Mikä laulu, mistä löytyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomalaisen Kansantanssin Ystävät ry:lle tekemäni tiedustelu tuotti eräältä jäseneltä seuraavan ehdotelman:

Mieleeni tulee tällainen leikki, sanoja muistan joitain sieltä täältä:
- Nyt myö mennään kosimaan, kosimaan, kosimaan. Nyt myö mennään kosimaan, kosimaan. Tytöt laulavat ja valitsevat rivistä vuorotellen sulhasen.
- Taavetti on jalkapuol
- Kaaleppi on kaljupää
- Jooseppikin oli jotain...
- Neljäskin mies oli...nimi?

Lopuksi laulettiin"kaikilla meillä on sulhaset" ja pyörittiin piirissä.
Olen leikittänyt tätä " ei ole leskeä ollenkaan" sävelellä.

Jos tämä on etsimäsi laululeikki, sanat ja nuotit siihen löydät nuottijulkaisusta "Suomalaisia kansanlauluja" (sovittanut Olli Heikkilä, ISBN: 952-461-046-9.) Kappaleen nimi on "Leskisillä".

Nuottia on saatavilla Keski-kirjastoissa. Teoksen tiedot ja saatavuuden voit katsoa verkkokirjastossa osoitteessa:

www.keskikirjastot.fi

2 ääntä

Kommentit

Ei ollut oikea laulu tämä "Leskisillä", olisi tietoa mistä tämä oikea laulu löytyisi?

Törmäsin luettuani Goncharovin "Oblomov" julkaistu 1856 Ru:ssa Oblomovin unessa sanan "leskisillä". Haettuani sille selitystä löysin sanalle vastineen joka käännettynä olisi " leikkimässä ", onko sitten balalaikan tahdissa tai laulun tahdissa. Mielenkiintoinen uutinen Leskisille ?

Neljäs sulhanen on: Eevertillä ei ole hampaita... Esitimme ala-asteella tätä laulua naapurin vanhainkodin vanhuksille... Roolivaattetkin oli!