Pidän kovasti tiikereistä mutta kutsutaanko Tiikereitä pelkästään Tiikeri nimellä vai onko kyseisen kissaeläimen nimityksellä jotain vastineita ?

Kysytty

Pidän kovasti tiikereistä mutta kutsutaanko Tiikereitä pelkästään Tiikeri nimellä vai onko kyseisen kissaeläimen nimityksellä jotain vastineita ?

Vastaus

Vastattu

"Mihinkäs tiikeri raidoistaan pääsee", sanotaan - ja aivan samoin taitaa olla tiikerin nimen laita: tiikeri on tiikeri, synonyymejä sanalle ei tunnu löytyvän. Sanan turvin on kyllä luotu vastineita muille sanoille - esimerkiksi seepran varhainen nimitys oli "tiikerihevonen".

Agricola sepitti 1500-luvulla kieleemme leijonan vastineeksi "jalopeuran", mutta tiikerille hänellä ei valitettavasti tainnut olla käyttöä. Agricolan suomenkieliset tekstit ovat lähes kaikki uskonnollisia; leijona on raamatullinen eläin, tiikeri ei. Tiikeri-sanan varhaisin kirjallinen esiintymä on vuodelta 1678.

Lähteet:
Raimo Jussila, Vanhat sanat
Laila Lehikoinen, Kirjasuomen kehitys
The ultimate list of animals mentioned in the bible

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Nalle Puhin kaverin, Tikrun, nimi on kuitenkin sellainen jonka suomalainen heti ymmärtää tiikeriksi, vaikkei varsinaisesti olekaan Suomen kielen sanastoon kuuluva sana.