Peter Brook on saattanut ohjata televisioon (ellei näyttämöllekin?) jonkun valtavan intialaisen eepoksen pohjalta produktion. Alkuteos kuulemma Raamattua…

Kysytty

Peter Brook on saattanut ohjata televisioon (ellei näyttämöllekin?) jonkun valtavan intialaisen eepoksen pohjalta produktion. Alkuteos kuulemma Raamattua laajempi (proggis arvatenkin lyhennelmä). Mikähän teos voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirja on alunperin sanskriitinkielinen eepos "Mahabharata". Tarinan mukaan sen on kertonut norsunpäinen Ganesha-jumala, jota kutsutaan apuun uuteen yritykseen ryhdyttäessä. Kirjailijaksi mainitaan Vyasa-niminen oppinut, joka todennäköisimmin on vain kerännyt olemassaolevan aineiston.

Teosta arvostetaan toisaalta kirjallisten ansioidensa toisaalta uskonnollisen innoituksensa vuoksi. Se on kokoelma tarinoita ja legendoja, joista keskeinen kertoo kahden serkusjoukon valtataistelusta. Krishna opettaa serkuksille, ettei viimeistä taistelua käydä maallisesta vallasta ja rikkaudesta, vaan se käydään kosmisella tasolla ihmisen sielusta. Kirja on tärkeä tietolähde hindulaisuuden kehityksestä ajalla 400 e.Kr. - 200 j.Kr. Se on myös muodostunut niin olennaiseksi osaksi intialaista arkipäivää, että hahmot ovat ikuisesti elävinä läsnä ihmisten mielessä.

Peter Brook tutustui eepokseen ensi kertaa Kathakali-esityksessä. Seuraavan kerran hän ja Jean-Claude Carriere kuulivat kertomuksia Ranskassa sanskriitin tutkijan Philipe Lavastinen tulkitsemina. Brooks ja Carriere lähtivät Intiaan perehtymään aiheesen ja kolmen vuoden kypsyttelyn jälkeen ranskankielinen versio sai ensi-iltansa Avignonin teatterifestivaaleilla 1985. Sitä seurasi kiertue Keski- ja Etelä-Euroopassa, ja useita esityksiä Bouffes du Nordissa Pariisissa.

Englanninkielisen version ensi-ilta oli Zurichissä ja sitä seurasi maailmankiertue vuosina 1987-8.

Viiden ja puolen tunnin mittainen filmiversio kuvattiin Pariisissa 1989. Se esitettiin televisiossa Yhdysvalloissa PBS-yhtiön kanavalla. Se on olemassa videokaseteilla kolmen kasetin settinä.

"Mahabharata"-teosta on saatavana suomeksi ja englanniksi useammassakin pääkaupunkiseudun kirjastossa. Voit selvittää saatavuuden osoitteesta http://www.helmet.fi .

Lähteinä käytin seuraavia www-sivuja :
http://conspiritu.org/craig/Mahaprod.htm
http://www.miracosta.edu/home/gfloren/mahabharata.htm