Perustuslain 54§ Tasavallan presidentti valitaan välittömällä vaalilla syntyperäisistä Suomen kansalaisista kuuden vuoden toimikaudeksi. Sama henkilö voidaan…

Kysytty

Perustuslain 54§
Tasavallan presidentti valitaan välittömällä vaalilla syntyperäisistä Suomen kansalaisista kuuden vuoden toimikaudeksi. Sama henkilö voidaan valita presidentiksi enintään kahdeksi peräkkäiseksi toimikaudeksi.

Ainakin ahtaasti ja sananmukaisesti lukemaani ymmärtäen rajaus koskee vain peräkkäisiä toimikausia, mutta paluu on mahdollinen sen jälkeen, kun joku muu on välillä hoitanut virkaa. Onko minulta joku perustuslain kohta jäänyt huomaamatta?

Pikainen silmäys Wikipediaan kertoo myös monen muun maan kohdalla, että presidentin "toimikaudet on rajoitettu kahteen peräkkäiseen".

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kiitos kysymyksestä!
Hallituksen esitys 1/1998 oli perustuslain vireillepanoasiakirja.

HE 1/1998, otteita 54 §:n yksityiskohtaisista perusteluista:

Pykälän 1 momentissa säädettäisiin presidentin vaalin välittömästä luonteesta, presidenttiehdokkaille asettavasta syntyperäisen Suomen kansalaisuuden vaatimuksesta ja presidentin toimikauden pituudesta sekä rajattaisiin presidentin peräkkäisten toimikausien enimmäismäärä kahteen toimikauteen. Säännökset vastaisivat asiallisesti nykyistä hallitusmuodon 23 §:ää. ....

Presidentin peräkkäisten toimikausien rajoittamista perusteltiin siitä säädettäessä sillä, että näin estetään samaa henkilöä toimimasta presidenttinä liian pitkää yhtenäistä kautta. Rajoituksen katsottiin olevan omiaan ehkäisemään presidentin henkilökohtaisen vaikutusvallan ja vallankäytön liiallista korostumista (PeVM 10/1989 vp). Nämä seikat puoltavat edelleen vastaavaa rajoitusta.

Kuten huomaatte, nuo hallituksen esityksen otteet tukevat tulkintaanne!