Perunkirjoitus tehty 3.5.2001. Luvuissa ei ole merkki tää, ovatko markkoja vai euroja. Päteekö se, että eurot tulivat v. 2002 käyttöön.?

Kysytty

Perunkirjoitus tehty 3.5.2001. Luvuissa ei ole merkki tää, ovatko markkoja vai euroja. Päteekö se, että eurot tulivat v. 2002 käyttöön.?

Vastaus

Vastattu

Se pitää paikkansa. Euro otettiin käteisvaluuttana käyttöön 1.1. 2002 12 EU-maassa. Tilivaluuttana euro otettiin käyttöön jo vuoden 1999 alussa.

Vuoden 2001 perunkirjoituksessa summat on kuitenkin annettu luultavimmin vielä markkoina, ja ostoksetkin maksettiin vielä kaupoissa markoilla vuoden loppuun asti.

https://www.stat.fi/tup/tietoaika/tilaajat/ta_12_01_hovi.html