Vihannespunkin torjunta

Kysytty

Pasuunoihini ja ruusuihini tulee vuosi vuodelta valkoista seittiä, joka leviää muihinkin kukkiin. Olen saanut selville, että kyseessä on vihannespunkki. Olen suihkuttanut kasvit (myös lehtien alapuolet) erilaisilla kaupasta saatavilla hyönteismyrkyillä sekä mäntysuopa- ja toluliuoksella. Useita kertoja. Seitti häviää joksikin aikaa, mutta tulee aina takasin. Olen kuullut, että teepuuöljy karkottaa ainakin hyttyset. Voiko sitä käyttää punkkien estoon esim. liuoksena? Vai onko se vaarallista kasveille?

Vastaus

Vastattu

Kirjallisuudessa vihannespunkin torjuntaan suositellaan esimerkiksi petopunkkeja. Toinen vaihtoehto on sumuttaa kasveja (etenkin lehtien alapuolia) vedellä, koska vihannespunkki ei menesty hyvin kosteassa ilmassa. Wikipedia-artikkelin mukaan vihannespunkeista voi olla vaikea päästä eroon, jos niitä on paljon ja ne ovat jo ehtineet kutoa seittiä. Onkin suositeltavaa tutkia kasveja ja etenkin lehtien alapuolia suurennuslasilla jo ennen kuin seittiä ilmestyy, eristää vihannespunkkien valloittama kasvi muiden joukosta mahdollisimman pian ja ryhtyä torjuntatoimiin jo ennen kuin punkkien määrä lisääntyy liikaa. Kasvihuoneessa myös lämpötilan laskeminen vaikeuttaa punkkien selviytymismahdollisuuksia.

Teepuuöljyn käytöstä vihannespunkkien torjuntaan ei löytynyt tietoa.

Ks. Wikipedia-artikkeli https://fi.wikipedia.org/wiki/Vihannespunkki ja Heini Koskula: Kasvihuoneviljelmien tuhoeläimet ja niiden biologinen torjunta (2000), s. 8 - 10.