Teosta ei voi uusia, jos siitä on varauksia. Minua mietityttää sellaiset tilanteelt missä teoksesta on useita kymmeniä kappaleota ja vain yksi tai kaksi…

Kysytty

Hei. Teosta ei voi uusia, jos siitä on varauksia. Minua mietityttää sellaiset tilanteelt missä teoksesta on useita kymmeniä kappaleota ja vain yksi tai kaksi varausta. Estääkö tämä kaikki lajnaajat, ellei teoksesta ole yhtäkään kappaletta saatavilla, uusimasta?
Minulla olisi toinen kysymys. Palautin kaksi lastenkirjaa osoittamatta viivakoodiin ja laitoin ne vaan palautushyllyyn. Tuskin tämä selitys käy, ja täytynee korvata ne. Haluaisin kysyä korvaussummasta. Kyseiset teokset ovat
1. Winnie Villimetsässä / Judith Allert ; kuvitus: Florentine Prechtel ; suomennos: Maarit Varpu.
2.Uimahallin arvoitus / Martin Widmark ; kuvittanut Helena Willis ; suomentanut Outi Menna.
Suuret kiitokset.

Vastaus

Vastattu

Kirjojen varaajat ovat etulyöntiasemassa kun kirja vapautuu lainattavaksi. Muutama varaus kirjaan estää sen lainaamisen asiakaspäätteeltä. Varaukset saattavat kuitenkin toisinaan olla ns. jäädytettyjä varauksia, jolloin kirjan varaaja on toivonut, että hän voisi lainata teoksen hänelle itselleen paremmin sopivana ajankohtana, mutta ei välittömästi. Kirja on silloin mahdollista lainata varausjonosta huolimatta, mutta varausjonon voi ohittaa vain kirjaston henkilökunta.

Lastenkirjoista ei peritä myöhästymismaksuja. Ennen kadonneen kirjan korvaamista tarkistetaan vielä, että kirja ei ole palautunut kirjastoon. Kirjaston henkilökunta voi uusia kirjan lainan siksi aikaa, että tarkistamisen voi tehdä.