Otsikko
Paljonko suomalaiset maksavat vuodessa yk-jäsenmaksua? Eli paljonko menee rahaa jäsenyyteen Yhdistyneissä kansakunnissa?

Kysytty

Paljonko suomalaiset maksavat vuodessa yk-jäsenmaksua? Eli paljonko menee rahaa jäsenyyteen Yhdistyneissä kansakunnissa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Suomen valtion talousarviossa 2016 on Ulkoministeriön kohdalla
90. Ulkoasiainministeriön hallinnonalan muut kulut alakohta
66. Eräät jäsenmaksut ja rahoitusosuudet (siirtomääräraha 2 v)

Jäsenmaksuihin ja rahoitusosuuksiin esitetään tälle vuodelle 86,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2014 kului 86,5 ja vuonna 2015 79,5 miljoonaa euroa. Suurin osa määrärahasta kohdistuu Suomen maksuosuuksiin YK:lle.
Määrärahan tarkempi jaottelu on budjetin yksityiskohtaisissa perusteluissa:
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2016&lang=fi&maindoc=/2016…