Ovatko senttimetrit, desilitrat ja millimetrit (jne) määreitä? Voiko niistä käyttää sitä sanaa? Kiitos!

Kysytty

Ovatko senttimetrit, desilitrat ja millimetrit (jne) määreitä? Voiko niistä käyttää sitä sanaa?

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan desi- on kymmenesosaa merkitsevä mittayksiköiden etuliite, sentti- sadasosaa merkitsevä mittayksiköiden etuliite ja milli- tuhannesosaa merkitsevä mittayksiköiden etuliite. Kysymäsi termit on siis mittayksiköitä.