Otsikko
Ovatko punaiset auringonkukat hyvin yleisiä?

Kysytty

Ovatko punaiset auringonkukat hyvin yleisiä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Auringonkukka (Helianthus annuus) ei Suomessa kasva luonnonvaraisena, joten kasvitieteellisesti sen yleisyydestä meillä ei varsinaisesti voida puhua. Yleisesti sitä kuitenkin Suomessakin kasvatetaan hyöty- ja koristekasvina. Muualla maailmassa (esim. Pohjois-Amerikassa) luonnonvaraisena kasvavat ja meillä hyöty- ja maisemointikasveina viljellyt auringonkukat ovat enimmäkseen keltasävyisiä: niiden laitakukat ovat useimmiten keltaiset ja kehräkukat ruskehtavat - auringonkukan "kukkahan" ei ole yksittäinen kukka, vaan lukuisista kehrä- ja laitakukista koostuva mykerö.

Punakukintoisia auringonkukkia on kuitenkin jalostettu koristekasveiksi. Tunnettuja punaisia lajikkeita ovat esim. 'Velvet Queen' (tummanpunainen, tumma keskus), 'Evening Sun' (tummanpunaruskea) ja 'Prado Red' (punaisten laita- ja ruskeiden kehräkukkien välissä keltainen raita). Myös muunvärisiä, esim. valkoisia, ruskeita ja oransseja auringonkukkia löytyy, samoin täysin kerrannaiskukkaisia. Eri lajikkeiden saatavuutta voit tiedustella siemenkaupoista ja puutarhamyymälöistä.