Ovatko Karjalan kannakselta kotoisin olevat suomalaiset eteläsuomalaisia vai itäsuomalaisia? Ovatko he geneettisesti lähempänä esim. hollolalaisia vai…

Kysytty

Ovatko Karjalan kannakselta kotoisin olevat suomalaiset eteläsuomalaisia vai itäsuomalaisia? Ovatko he geneettisesti lähempänä esim. hollolalaisia vai joensuulaisia? Kysymys liittyy tutkimukseen, joka tehtiin Suomessa kait muutama vuosi sitten. Sen mukaan itä- ja länsisuomalaisten välissä on jopa isompi geneettinen ero kuin joidenkin kansallisvaltioiden välillä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Riippuu tutkimuksesta miten itäsuomalaiset on määritelty. Löysin netiltä uutisen ”Maakuntien geeniperimät poikkeavat jyrkästi toisistaan” vuodelta 2008, jossa kerrotaan, että ero itä- ja länsisuomalaisten välillä on jopa suurempi kuin monien Euroopan kansojen välinen ero. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Maakuntien+geeniperim%C3%A4t+poikkea… . Uutisen alareunassa on linkki itse tutkimukseen PLoS ONE – tiedelehdessä ja sieltä löytyy kartta, johon on merkitty tutkimuksessa käytetty Etelä-Suomi ja Itä-Suomi. Itä-Suomeen kuuluu Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala. Geneettinen rajavyöhyke halkaisee maan Suomenlahden pohjukasta Pohjanmaalle. Seuraavassa viitteessä on tutkijoiden yhteystietoja, joista voi kysellä lisätietoja http://savotta.helsinki.fi/halvi/tiedotus/lehti.nsf/e1e392ad852e72f5c22… .