Otsikko
Ovatko jotkut poliitikot Yhdysvalloissa puoltaneet yleistä sairausvakuutusta? Onko siinä eroa eri osavaltioiden välillä siten, että osassa sellainen on?

Kysytty

Ovatko jotkut poliitikot Yhdysvalloissa puoltaneet yleistä sairausvakuutusta? Onko siinä eroa eri osavaltioiden välillä siten, että osassa sellainen on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhdysvalloissa ei ole kaikille kansalaisille saatavilla olevaa sairausvakuutusjärjestelmää. Vakuutukset ovat todella kalliita ja työssäkäyvien vakuutuksen maksaakin monesti työnantaja. Kaikkein köyhimmässä asemassa oleville on kuitenkin tarjolla mm. Medicare-sairausvakuutus. Eri osavaltioiden välisistä eroista ei löytynyt tietoa.

Presidentti Barack Obaman hallinto edisti Obamacare-nimellä tunnettua terveydenhuollon uudistusta 2010-luvulla. Obamacare olisi helpottanut mahdollisuutta sairausvakuutuksen hankkimiseen. Donald Trumpin presidenttikaudella uudistus ei enää edennyt.

0 ääntä

Kommentit

Obamacare-uudistuksesta ei ole mitään syytä puhua konditionaalissa, kuten vastauksessa tehdään ("olisi helpottanut"). Se "ei enää edennyt Trumpin presidenttikaudella", koska se oli ennen sitä jo pääosin ehtinyt astua voimaan. Liittovaltion Affordable Care Act -laki, johon uudistus perustui, on edelleen tänäkin päivänä voimassa ja Yhdysvaltain korkein oikeus on jo kolme kertaa todennut sen perustuslain mukaiseksi.

Edelleenkään Yhdysvalloissa ei ole eurooppalaistyyppistä kaikki kansalaiset kattavaa sairausvakuutusta, mutta Obamacare on kuitenkin vähentänyt merkittävästi vakuuttamattomien määrää. Se astui enimmäkseen voimaan vuonna 2013, jolloin vakuuttamattomien alle 65-vuotiaiden määrä laski 45,6 miljoonasta 27,3 miljoonaan. Trumpin kaudella kehitys jonkin verran taantui, mutta takaisin Obamacarea edeltäneeseen aikaan se ei ole missään vaiheessa palannut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Health_insurance_coverage_in_the_United_S…