Ostin kirpparilta keramiikkakupin, jonka pohjassa lukee "Atelier Nordqvist". Äidiltä saamassani maljakossa on sama teksti. Epäilen, että se on 50-60-luvulta…

Kysytty

Ostin kirpparilta keramiikkakupin, jonka pohjassa lukee "Atelier Nordqvist". Äidiltä saamassani maljakossa on sama teksti. Epäilen, että se on 50-60-luvulta. Yritin etsiä Internetistä tietoa missä sellainen on toiminut ja milloin - onnistumatta. Onko olemassa esim. kirjaa, jossa on tietoa Suomessa toimineista keramiikkapajoista?
Paljon kiitoksia tiedosta!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa Suomalaista keramiikkaa, kirjoittanut Heikki Hyvönen ei esiinny yhtään mainintaa Atelier Nordqvistista. Henkilö Saul Nordqvist mainitaan yhtenä Savitorpan, Klaukkalassa vuodesta 1951, hohtajana tai omistajana.
Myöskään en löytänyt mitään 1900-tals keramik i Sverige nimisessa kirjassa.

3 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Esine on tehty Nurmijärven Klaukkalan kylässä muutama kilometri itään 1950- tai 1960-luvun alussa Saul Nordqvistin mukaan nimetyssä Savitorppaa edeltäneessä keramiikka-ateljeessa. Savitorppa perustettiin vasta 1967 Nordqvistin ystävän Holger Granbäckin otettua taloudelliset ohjakset epätaloudelliselta mutta taiteelliselta Nordqvistilta. Lisää Norqvistista ja Granbäckista artikkelissani elokuussa ilmestyvässä Glorian Antiikki-lehdessä.