Otsikko
Ostin juuri sähköisen hiirenloukun. Siihen menee neljä C paristoa. Se antaa 5000-8000 voltin sähköiskun hiirelle. Miten se on mahdollista? Miten neljästä…

Kysytty

Ostin juuri sähköisen hiirenloukun. Siihen menee neljä C paristoa. Se antaa 5000-8000 voltin sähköiskun hiirelle. Miten se on mahdollista? Miten neljästä patterista saa ulos 5000 volttia? Sarjaankytkeminen ei selitä tuota. Miten tuollainen laite voi toimia?Ihan mielenkiinnosta kysyn!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tällaisia sähköisiä hiirenloukkuja on markkinoilla erilaisia. Laitteiden tuotekuvauksista ei tarkempi toimintaperiaate käy ilmi. Otus joutuu loukkuun tullessaan kosketuksiin kahden elektrodin kanssa ja saa tappavan iskun.

Sähköisten hiirenloukkujen patenttien selostuksia voi tutkia: https://patents.google.com/patent/US4250655   https://patents.google.com/patent/US4780985

Esimerkiksi kameroiden salamavaloissa, etälamauttimissa ja sähköisissä kärpässieppareissa hyödynnetään paristoista kondensaattoriin varastoitavaa pientä sähkövarausta joka sitten purkautuu hyvin nopeasti. https://fi.wikipedia.org/wiki/Kapasitanssi

Nyt tarvittaisiin kyllä sähköteknistä tietoa ja taitoa selittää asia kansantajuisesti!

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Miten patterista saa 5000 volttia jännitettä? Auton sytytysjärjestelmässä on laite nimeltä puola. Siinä on rautaytimen ympärillä kaksi kuparilankakäämiä; ensiökäämi ja toisiokäämi. Kun ensiökäämiin johdetaan sähkövirta akusta tai patterista, se tuottaa ytimen ympärille magneettikentän. Kun virta katkaistaan, indusoituu toisiokäämiin tuhansien volttien jännite. Tämä jännite ohjataan sytytystulppaan jossa se aiheuttaa valokaaren, kipinän, joka sytyttää polttoaineen.
Jos ihminen saa tuon jännitteen näpeilleen, se ei tapa mutta sätkyn siitä saa. Vaaralliseksi asian tekisi jos sähkövirta olisi voimakas, mitä se tässä ei ole. Jännite ja virta ovat siis eri asioita.
En tiedä kuolisiko hiiri tuollaisesta sähköiskusta, enkä sitäkään toimivatko hiirenloukut tuolla periaatteella, mutta noin saa vähäisestä volttimäärästä tuotettua paljon voltteja.