Ostin juuri muutamia kirjoja eräästä verkkokaupasta, ja samassa heräsi ajatus että miksei kirjaston kirjoja saa lainattua ja tilattua kotiovelle saakka netin…

Kysytty

Ostin juuri muutamia kirjoja eräästä verkkokaupasta, ja samassa heräsi ajatus että miksei kirjaston kirjoja saa lainattua ja tilattua kotiovelle saakka netin kautta muutamalla napinpainalluksella. Uteliaana kävin sivuillanne tarkistamassa ja huomasin että teillä on kuin onkin kotipalvelu. Saako kuka vaan käyttää kotipalvelua? Miten paljon Helsingissä käytetään kotipalvelua, esim. vuosittain? Kuka vastaa kuljetuksista käytännössä, onko se Posti tai jokin yksityinen yritys? Oletteko suunitelleet/ovatko asiakkaanne kysyneet jos kotikuljetuspalvelua voisi laajentaa siten että kuka vaan voisi lainata kirjoja netin kautta, ja halutessaan (esim. korvausta vastaan) saada ne kuljetettua/haettua kotoa?

Kiitos paljon!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsingin kaupunginkirjaston sivuilla kerrotaan kotipalvelusta seuraavaa, http://www.lib.hel.fi/fi-FI/kotipalvelu/: "Helsingin kaupunginkirjaston kotipalvelu on tarkoitettu niille, jotka eivät esimerkiksi sairauden, vamman tai korkean iän takia voi itse asioida kirjastossa. Kotipalvelun henkilökunta pakkaa kirjakassit asiakkaiden toiveiden mukaan ja kuljettaa ne asiakkaille sovittuna ajankohtana. Kotipalvelulla on käytettävänään koko pääkaupunkiseudun (Espoo, Helsinki, Kauniainen ja Vantaa) kirjastojen aineistokokoelma." Eli ihan kuka vaan ei voi käyttää kotipalvelua, vaan asiasta täytyy sopia kotipalvelun kanssa ja palvelu on tarkoitettu sellaisille kirjaston asiakkaille, joilla on hankala käydä kirjastoissa. Lisäksi kotipalvelun sivulla todetaan: "Kirjaston kotipalvelu ottaa uusia asiakkaita niille reiteille, joille mahtuu. Johtuen palvelun suuresta kysynnästä uudeksi asiakkaaksi pääsyä saattaa joutua jonottamaan."

Kotipalvelun käytössä on auto ja sitä sekä kirjoja kuljettavat Helsingin kaupunginkirjaston palveluksessa olevat työtekijät. Asiakkaita palvelevat siis kotonakin kirjaston ammattitaitoiset työntekijät. Helmikuussa 2007 kotipalvelun kokonaislainaus oli 4227.

Kotikuljetusten laajentaminen koskemaan kaikkia asiakkaita on toistaiseksi ollut mahdotonta, ihan jo kustannussyistäkin. Lähetän kuitenkin edelleen ehdotuksesi palveluita suunnitteleville henkilöille!