Otsikko
Osaatteko sanoa tämän naisten takissa olevien merkkien historiasta jotain. Ilmeisesti jokin vaateliike on ollut Helsingissä ja takki tehty Länsi-Saksassa? T…

Kysytty

Hei
Osaatteko sanoa tämän naisten takissa olevien merkkien historiasta jotain. Ilmeisesti jokin vaateliike on ollut Helsingissä ja takki tehty Länsi-Saksassa?
T. Jouko

Liitetiedostot

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Patentti- ja rekisterihallituksen Virre-yrityshaulla löytyy rekisterinumerolla 150.321 tieto Oy Stefan Kollman Ab:sta, jonka toiminta on lakannut 1.8.1983. Liike toimi Fredrikinkatu 31:ssä nimellä Kollman Kappa. Liikeyrityksestä saattaa löytyä lisää tietoa Helsingin kaupunginmuseosta tai -arkistosta. Kollman(n) oli syntyisin itävaltalaisesta juutalaisperheestä, joka pääsi Suomeen pakolaisena 1930-luvulla. Kyseisen takin valmistusmaata emme pysty varmistamaan.

Lähteet: Patentti- ja rekisterihallituksen Virre-yrityshaku, verkkosivusto Vaatekauppa.fi

3 ääntä

Kommentit

Götz Kleiderfabriken - vaatetehdas on ollut olemassa ainakin 1960-70-luvulla Urachissa Württembergissä eli Länsi-Saksassa. Jos etsisi paikallisen puhelinluettelon, löytyisi varmaan siitä vanha katuosoitekin. Firman luetteloja on kaupan saksalaisissa antikvariaateissa parinkymmenen taalan hintaan.
https://www.abebooks.com/servlet/SearchResults?an=gebr%20g%F6tz%20kleid…

Ja Kollman Helsingin Fredalla oli hyvämaineinen ja arvostettu vaatetusliike. Minullakin oli heidän liikkeestään ostettu talvitakki. Lämmin oli ja kestävä niihin aikoihin, kun Helsingissä oli vielä runsaslumisia ja kylmiä talvia. Ei kyllä tainnut olla Götzin, mutta saksalainen joka tapauksessa, villakangas ja vatiinivuori.